Η πρώτη δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής έγινε στις 7/7/1895 ενώ τα επίσημα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στις 10/03/1896. Το 1891 το δίκτυο άρχισε την παραλαβή των ατμαμαξών έτσι ώστε το 1896 το τροχαίο υλικό να αποτελείται από τρεις ατμάμαξες, τέσσερα επιβατικά και τέσσερα εμπορικά βαγόνια.

Η ντιζελοκίνηση στη γραμμή Διακοπτού – Καλαβρύτων, ήρθε το 1959. Λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης το Μάρτιο του 1959 παραλείφθηκαν τρεις αυτοκινητάμαξες από τον Γαλλικό οίκο BILLARD, αποτελούμενες από δύο οχήματα και ένα μεσαίο όχημα παραγωγής ενέργειας (ΟΠΕ).

Από την 1η Αυγούστου 2009 δρομολογήθηκαν οι νέοι συρμοί του οδοντωτού στη διαδρομή Διακοπτό – Καλάβρυτα . Το επιβατικό κοινό και οι τοπικές αρχές δέχθηκαν τη δρομολόγηση των νέων συρμών με ενθουσιασμό, γιατί αποτελούν μία νέα εποχή για τον "οδοντωτό σιδηρόδρομο" και την ανάπτυξη της περιοχής.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator
Σάββατο, 07 Ιούλιος 2007 11:54
PDF Εκτύπωση E-mail

Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων, μήκους 22 χλμ., κατασκευάστηκε μεταξύ 1889 και 1896 και εγκαινιάστηκε στις 10 Μαρτίου 1896. Η κατασκευή του ήταν πολύ δύσκολη και δαπανηρή για την εποχή εκείνη, εξυπηρέτησε όμως άριστα την έξοδο από της απομόνωση της ορεινής επαρχίας Καλαβρύτων, οδηγώντας στις ιστορικές μονής Μεγάλου Σπηλαίου και Αγίας Λαύρας και καθιστώντας τα Καλάβρυτα σημαντικό τουριστικό κέντρο. Η αφετηρία της γραμμής βρίσκεται στο Διακοπτό, θέρετρο της βόρειας ακτής της Πελοποννήσου που βρίσκεται επί του σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Πάτρας. Αποτελεί τον μοναδικό οδοντωτό σιδηρόδρομο της χώρας και είναι μικτού τύπου, με πλάτος γραμμής 0,75μ. και μέγιστη κλίση 14,7%.

Εγκαταλείποντας το Διακοπτό, η γραμμή στρίβει δεξιά και αρχίζει να ανηφορίζει μέσα από της πανέμορφη χαράδρα του Βουραϊκού. Τα πρώτα 6 χλμ. διανύονται με συμβατική πρόσφυση και το τοπίο είναι ακόμη ήμερο. Στη συνέχεια η γραμμή ανηφορίζει απότομα και ακολουθούν δύο τμήματα οδοντωτής πρόσφυσης. Στο κομμάτι αυτό της διαδρομής η γραμμή διασταυρώνεται συνεχών με το ποτάμι, περνώντας μέσα από ορύγματα λαξευτά στο βράχο, μικρά τούνελ και γέφυρες. Στο σημείο “Πόρτες” η χαράδρα στενεύει απότομα και γίνεται φαράγγι απ' όπου το τρενάκι διέρχεται με γέφυρα και συνεχόμενο τούνελ. Μετά το τρίτο και τελευταίο οδοντωτό τμήμα βρίσκεται ο γραφικός, ενδιάμεσος σταθμός του Μεγάλου Σπηλαίου. Τέλος η γραμμή συνεχίζει με ομαλή ανάβαση μέχρι τα Καλάβρυτα που βρίσκονται σε υψόμετρο 720μ.

Το τοπίο της διαδρομής έχει χαρακτηριστεί σαν ένα από τα θεαματικότερα της Ευρώπης και αξιοσημείωτο είναι ότι δεν έχει συμβεί ποτέ το παραμικρό ατύχημα.

Η γραμμή ανακαινίστηκε το διάστημα 2003 – 2007 για να υποδεχθεί τους σημερινούς, νέους συρμούς που πραγματοποιούν δρομολόγια από τον Ιούλιο του 2009.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 07 Νοέμβριος 2010 17:47